Myyntiehdot

Johdanto

Tähän ostokseen sovelletaan seuraavia kuluttajien internetissä tekemiä tavaraostoja koskevia vakioehtoja. Kuluttajien internetissä tekemiä ostoksia säännellään ensisijaisesti sopimuslailla, kuluttajan ostoslailla, markkinointilailla, peruutuslailla ja verkkokauppalailla. Nämä lait antavat kuluttajille poikkeuksia vailla olevia oikeuksia. Lait ovat saatavilla osoitteessa www.lovdata.no . Tämän sopimuksen ehtoja ei tule ymmärtää lakisääteisten oikeuksien rajoituksena, vaan pikemminkin yleiskatsauksena osapuolten keskeisistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Tanskan kuluttajaneuvosto on laatinut ja suosittelema ehdot. Ehtojen paremman ymmärtämisen saamiseksi katso Tanskan kuluttajaneuvoston ohjeistus täältä.

Sopimus
Sopimus koostuu näistä ehdoista, Tilausratkaisussa annetuista tiedoista ja mahdollisista nimenomaisesti sovituista ehdoista. Ristiriitatilanteissa osapuolten välillä nimenomaisesti sovitut ehdot ovat ensisijaisia, elleivät ne ole ristiriidassa pakottavan lainsäädännön kanssa. Sopimusta täydentävät myös asiaankuuluvat lakisääteiset määräykset, jotka koskevat yritysten ja kuluttajien välisiä tavaroiden ostoja.

Osapuolet

Myyjä:
Yrityksen nimi: Lcorp AS
Yritysnumero: 928 702 456
Osoite: Tuenesvegen 7B, 6006 Ålesund, NORJA
Sähköposti: support@myposterbox.com

Ostaja on tilauksen tekevä kuluttaja, johon viitataan tässä asiakirjassa nimellä Ostaja.


  1. Hinta
    Tavaroiden ja palveluiden hinta on ostajan maksettavaksi tuleva kokonaissumma. Tämä hinta sisältää kaikki verot ja lisäkustannukset. Lisäkustannuksia, joita myyjä ei ole aiemmin ilmoittanut ennen ostoa, ei veloiteta ostajalta.

  2. Sopimuksen tekeminen
    Sopimus sitoo molempia osapuolia, kun ostaja on lähettänyt tilauksensa myyjälle. Sopimus ei kuitenkaan ole sitova, jos myyjän tarjouksessa tilausjärjestelmässä tai ostajan tilauksessa on ollut kirjoitusvirhe tai kirjoitusvirhe ja toinen osapuoli on huomannut tai hänen olisi pitänyt huomata tällaisen virheen olemassaolo.

  3. Maksu
    Myyjä voi vaatia maksua tavaroista heti niiden lähettämisen jälkeen ostajalle. Jos ostaja käyttää maksuun luotto- tai pankkikorttia, myyjä voi varata ostosumman kortilta tilauksen yhteydessä. Kortti veloitetaan samana päivänä, kun tavarat lähetetään. Laskulla maksettaessa lasku kirjoitetaan, kun tavarat lähetetään. Maksuaika ilmoitetaan laskussa ja se on vähintään 14 päivää vastaanottamisesta. Alle 18-vuotiaat ostajat eivät voi maksaa laskulla.

  4. Toimitus
    Toimitus katsotaan suoritetuksi, kun ostaja tai hänen edustajansa on vastaanottanut tavarat. Jos toimitusaikaa ei ole määritelty tilausratkaisussa, myyjän on toimitettava tavarat ostajalle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 30 päivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Tavarat on toimitettava ostajalle, ellei osapuolten välillä ole nimenomaisesti toisin sovittu.

  5. Tavaroihin liittyvä riski
    Tavaran riski siirtyy ostajalle, kun ostaja tai hänen edustajansa on vastaanottanut tavaran kohdan 6 mukaisesti.

  6. Peruuttamisoikeus
    Ellei sopimusta ole vapautettu peruuttamisoikeuden piiriin kuulumisesta, ostaja voi peruuttaa tavaran oston Tanskan peruuttamislain mukaisesti. Ostajan on ilmoitettava myyjälle peruuttamisoikeuden käyttämisestä 14 päivän kuluessa määräajan alkamisesta. Määräaika sisältää kaikki kalenteripäivät. Jos määräaika päättyy lauantaina, yleisenä pyhäpäivänä tai pyhäpäivänä, määräaikaa jatketaan seuraavaan arkipäivään. Peruuttamisaika katsotaan noudatetuksi, jos ilmoitus on lähetetty ennen määräajan päättymistä. Ostajalla on todistustaakka peruuttamisoikeuden käyttämisestä, ja ilmoituksen on siksi oltava kirjallinen (peruuttamislomake, sähköposti tai kirje).

Varoaika alkaa:


  • Yksittäisten ostosten määräaika alkaa tuotteen/tuotteiden vastaanottamista seuraavana päivänä.

  • Tilausten tai sopimusten osalta, joissa toimitetaan säännöllisesti samanlaisia tuotteita, määräaika alkaa ensimmäisen toimituksen vastaanottamista seuraavasta päivästä.
  • Useista toimituksista koostuvien ostosten määräaika alkaa viimeisen toimituksen vastaanottamista seuraavasta päivästä.

Peruuttamisaikaa pidennetään 12 kuukauteen alkuperäisen ajanjakson päättymisestä, jos myyjä ei ole ilmoittanut peruuttamisoikeudesta ja vakiomuotoisesta peruuttamislomakkeesta ennen sopimuksen tekemistä. Samoin, jos tietoja peruuttamisoikeuden käyttämisen ehdoista, määräajoista ja menettelyistä ei ole annettu. Jos myyjä toimittaa tiedot näiden 12 kuukauden kuluessa, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun ostaja on vastaanottanut tiedot.

Peruuttamisoikeutta käytettäessä tavarat on palautettava myyjälle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisoikeuden käyttämisestä ilmoittamisesta. Ostaja vastaa palautuksesta aiheutuvista välittömistä kustannuksista, ellei toisin ole sovittu tai jos myyjä ei ole ilmoittanut, että ostajan on vastattava palautuskustannuksista. Myyjä ei saa periä maksua ostajan peruuttamisoikeuden käyttämisestä. Ostaja voi testata tai tutkia tavaraa kohtuullisella tavalla sen luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan määrittämiseksi ilman, että peruuttamisoikeus raukeaa. Jos testaus tai tutkimus ylittää sen, mikä on kohtuullista ja välttämätöntä, ostaja voi olla vastuussa tavaran arvon alenemisesta. Myyjä on velvollinen palauttamaan ostohinnan ostajalle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun myyjä on vastaanottanut ilmoituksen ostajan päätöksestä käyttää peruuttamisoikeutta. Myyjällä on oikeus pidättäytyä maksusta, kunnes hän on vastaanottanut tavaran ostajalta tai kunnes ostaja toimittaa todisteen siitä, että tavara on palautettu.


  1. Viivästys ja toimittamatta jättäminen - Ostajan oikeudet ja reklamaatioiden aikarajat
    Jos myyjä ei toimita tavaraa tai toimittaa sen myöhässä osapuolten välisen sopimuksen mukaisesti, eikä tämä johdu ostajasta tai ostajan puoleen liittyvistä olosuhteista, ostaja voi kuluttajakauppalain 5. luvun säännösten mukaisesti pidättäytyä kauppahinnan maksamisesta, vaatia toimitusta, purkaa sopimuksen ja/tai vaatia myyjältä korvausta. Sopimuksen täyttämättä jättämistä koskevien vaatimusten osalta ilmoituksen on oltava kirjallinen (esim. sähköpostitse) todisteluperusteisesti.

Täyttäminen
Ostaja voi vaatia kauppaa ja myyjältä sen suorittamista. Ostaja ei kuitenkaan voi vaatia suoritusta, jos on olemassa este, jota myyjä ei voi voittaa, tai jos suoritus aiheuttaisi myyjälle niin merkittävää haittaa tai kuluja, että se on olennaisesti suhteeton ostajan etuun myyjän suorituksessa nähden. Jos vaikeudet ratkaistaan kohtuullisessa ajassa, ostaja voi silti vaatia suoritusta. Ostaja menettää oikeuden vaatia suoritusta, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämistä.

Peruutus
Jos myyjä ei toimita tavaroita toimituspäivään mennessä, ostajan tulee kehottaa myyjää toimittamaan ne kohtuullisen lisäajan kuluessa. Jos myyjä ei toimita tavaroita lisäajan kuluessa, ostaja voi peruuttaa kaupan. Ostaja voi kuitenkin peruuttaa kaupan välittömästi, jos myyjä kieltäytyy toimittamasta tavaroita. Tämä pätee myös silloin, kun toimitusaika oli ratkaiseva sopimuksen tekemisen kannalta tai jos ostaja on ilmoittanut myyjälle, että toimitusaika on ratkaiseva. Jos tavarat toimitetaan kuluttajan asettaman lisäajan tai sopimuksen tekemisen kannalta ratkaisevan toimitusajan jälkeen, peruutusvaatimus on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja sai tiedon toimituksesta.

Korvaus
Ostaja voi vaatia korvausta viivästyksestä aiheutuneista vahingoista. Tätä ei sovelleta, jos myyjä näyttää toteen, että viivästys johtui myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota hän ei kohtuudella olisi voinut ennakoida, välttää tai voittaa sopimuksen tekohetkellä.

  1. Tavaran virheet - Ostajan oikeudet ja valitusaika
    Jos tavarassa on virhe, ostajan on ilmoitettava siitä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Ostaja on aina tehnyt reklamaation ajoissa, jos se tehdään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita. Reklamaatiota voi tehdä kahden vuoden kuluessa siitä, kun ostaja on vastaanottanut tavaran. Jos tavaran tai sen osien on tarkoitus kestää huomattavasti kauemmin kuin kaksi vuotta, reklamaatioaika on viisi vuotta.

Jos tavarassa on virhe, joka ei johdu ostajasta tai ostajan puolella olevista olosuhteista, ostaja voi Tanskan kuluttajansuojalain 6. luvun mukaisesti pitää ostohinnan, valita korjauksen ja vaihdon välillä, vaatia hinnanalennusta, purkaa sopimuksen ja/tai vaatia myyjältä korvausta. Valitukset myyjälle tulee tehdä kirjallisesti.

Korjaus tai vaihto
Ostaja voi valita, korjauttaako hän virheen vai vastaanottaako hän korvaavan tuotteen. Myyjä voi kieltäytyä ostajan pyynnöstä, jos pyynnön täyttäminen on mahdotonta tai jos siitä aiheutuu myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Korjaus tai vaihto on suoritettava kohtuullisessa ajassa. Myyjällä ei yleensä ole oikeutta yrittää korjata samaa virhettä useammin kuin kahdesti.

Hinnanalennus
Ostaja voi vaatia asianmukaista hinnanalennusta, jos tavaraa ei korjata tai vaihdeta. Tämä tarkoittaa, että alennetun ja sovitun hinnan välinen suhde vastaa virheellisen tavaran arvon ja sopimuskuntoisen tavaran arvon välistä suhdetta. Erityisistä syistä hinnanalennus voi sen sijaan heijastaa virheen merkitystä ostajalle.

Peruutus
Jos tavaraa ei korjata tai vaihdeta, ostaja voi myös peruuttaa kaupan, jos vika ei ole merkityksetön.

  1. Myyjän oikeudet ostajan laiminlyönnin sattuessa
    Jos ostaja laiminlyö maksun tai täytä muita sopimuksen tai lain mukaisia velvoitteitaan, eikä tämä johdu myyjästä tai myyjän puolella olevista olosuhteista, myyjä voi kuluttajakauppalain 9. luvun mukaisesti pidättää tavaran, vaatia sopimuksen täyttämistä, purkaa sopimuksen ja/tai vaatia ostajalta korvausta. Myyjä voi myös tietyissä olosuhteissa vaatia viivästyskorkoa, perintäkuluja ja kohtuullisen palkkion noutamatta jääneestä tavarasta.

Täyttäminen
Myyjä voi vaatia ostajaa maksamaan kauppahinnan. Jos tavaroita ei toimiteta, myyjä menettää oikeutensa, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan reklamaation tekemisessä.

Peruutus
Myyjä voi purkaa sopimuksen, jos ostaja laiminlyö olennaisesti maksun tai rikkoo sopimusta olennaisesti. Myyjä ei kuitenkaan voi purkaa sopimusta, jos koko kauppahinta on maksettu. Jos myyjä asettaa kohtuullisen lisäajan sopimuksen täyttämiselle eikä ostaja maksa tämän ajan kuluessa, myyjä voi purkaa kaupan.

Myöhästymiskorko/Perintäkulut
Jos ostaja ei maksa kauppahintaa sopimuksen mukaisesti, myyjä voi vaatia kauppahinnalle korkoa Tanskan korkolain mukaisesti. Maksun laiminlyönnissä vaatimus voidaan siirtää perintään ennakkoilmoituksen jälkeen. Ostaja voidaan tällöin pitää vastuussa palkkioista Tanskan perintälain mukaisesti.

Noutamattomien lähetysten maksu
Jos ostaja ei nouda maksamattomia tavaroita, myyjä voi periä maksun. Maksu ei saa ylittää myyjän todellisia kustannuksia tavaroiden toimittamisesta ostajalle. Tällaista maksua ei saa periä alle 18-vuotiailta ostajilta.


  1. Takuu
    Myyjän tai valmistajan antama takuu antaa ostajalle oikeuksia niiden lisäksi, joita jo sovelletaan poikkeuslainsäädännön nojalla. Takuu ei siis rajoita ostajan oikeuksia tehdä valitus ja vaatia viivästystä tai virhettä kohdissa 9 ja 10 kuvatulla tavalla.

  2. Henkilötiedot
    Kerättyjen henkilötietojen rekisterinpitäjä on myyjä. Ellei ostaja anna muuta suostumustaan, myyjä voi henkilötietolain mukaisesti kerätä ja tallentaa vain sellaisia henkilötietoja, jotka ovat tarpeen myyjän sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämiseksi. Ostajan henkilötietoja luovutetaan muille vain, jos se on tarpeen sopimuksen täyttämiseksi ostajan kanssa tai oikeudenkäynneissä.

  3. Riitojenratkaisu
    Valitukset tulee osoittaa myyjälle kohtuullisessa ajassa, vrt. kohdat 9 ja 10. Osapuolten tulee pyrkiä ratkaisemaan mahdolliset riidat sovinnollisesti. Jos tämä ei onnistu, ostaja voi ottaa yhteyttä Tanskan kuluttajaneuvostoon sovittelua varten. Tanskan kuluttajaneuvostoon voi ottaa yhteyttä numeroon 23 400 600 tai osoitteessa www.forbrukertilsynet.no .

Voit käyttää myös Euroopan komission verkkovälitteistä riidanratkaisualustaa, jos haluat tehdä valituksen. Tämä on erityisen tärkeää, jos olet toisessa EU-maassa asuva kuluttaja. Valituksen voi tehdä täällä: http://ec.europa.eu/odr .